Home Басты жазба ГАУҺАР ҚЫЗДЫҢ ҚҰРМАНЖАННАН НЕСІ КЕМ?

ГАУҺАР ҚЫЗДЫҢ ҚҰРМАНЖАННАН НЕСІ КЕМ?

242

Әңгімеміздің әлқисасын бастамай тұрып, Құрманжан датқа кім, соны тілге тиек ете кетелік. Құрманжан – қырғыз елінің мемлекет және әскери қайраткері. 1832 жылдан 1876 жылға дейін қырғыздың алай тайпасының басшысы болған. Оны кей кезде «Алай патшайымы», «Оңтүстік ханшайымы» және «Ұлт ана­сы» деп те атайды. Қоқан хан­ды­ғы мен Бұхар әмірлігі оған дат­қа (патшайым) деген атақ берді.

Сонымен қатар Ресей империясының полковнигі деген шені тағы бар. Ол Алай тауының етегінде дүниеге келді. Оның билікке келуі де қызық. Құрманжан он сегізге келгенде өзінен жасы екі есе үлкен адамға тұрмысқа берілген. Бірақ сүймеген әрі қартаң адамға шыққанына күйінген ол, барған жерін тастап кері қашады. Біраз жыл үйде болған Құрманжанды датқа деген аты бар, алайдың ірі байы Әлімбек әйел қылып алады. Құрманжан оған алты ұл туып берді. Әлімбектің жан жары бола жүре, ел басқаруға қолдан келгенше көмек берді. Өзі де тәжірибе жинақтады. Әлімбек пен Құрманжан жиырма тоғыз жыл бірге өмір сүрді. Әлімбек Қоқан хандығының қастандығынан аяқ­­асты қаза болды да, бар билік Құрманжанның қолына өтті. Ол тек алай жұртын басқарып қойған жоқ. Он мыңдық жасаққа да қолбасшылық жасады. Қоқан ханы Құдияр аса ақылды һәм ер жүрек Құрманжанмен амалсыз санасты. Тіпті «датқа» деген атақ­ты беруге мәжбүр болды. Бір сөз­бен айтқанда, Құрманжан шы­ғыс­­тағы мұсылман әйелдерінің арасынан шыққан санаулы мемлекет басшыларының бірі болды. Ол сарбаздарын жинап, Ақ патшаның басқыншылық әрекеттеріне де қарсы тұрды. Елінің, жерінің азаттығы үшін ұзақ күресті. Ақыры күш тең болмаған соң, ымыраға келді. Иә, Құрманжан датқа осындай адам еді. Содан болар, қырғыз халқы әлі күнге оны құрмет тұтады. Қыр­­ғыздың әйелден шыққан үл­кен қайраткері, мемлекет бас­шысы санайды. Ол жөнінде жүздеген мақалалар, шығармалар жазылды. Зерттеулер дүниеге кел­­ді. Көркем фильм түсірілді. Ен­ді міне, «Манастан» кейінгі ірі мемлекеттік марапаттың біріне айналып отыр. «Елім» деп өткен датқаның ұмытылмағаны, рухтың оянғаны деген – осы.

«Құрманжан датқа» орденін Еуропаның ең ірі әлеуетті мемлекетінің бас­шы­­сы Меркель алғашқы болып иеленді. Құрманжанның аты Кәрі құрлыққа кетті. Бұдан ар­тық бақыт бар ма? Азғантай ғана қырғыздың елі үшін орасан еңбек еткен арысын ардақтап, дәріптеп жатқанына қызыға да қызғана қарайсың. Амал нешік, елге қорған, тұлға болған әйелдер қазақта да бар. Бірақ оларды біз Құрманжанның деңгейіне жеткізіп дәріптей алдық па? Ең құрығанда, орден қала беріп, медаль атын бердік пе? Бұл да – басты мәсе­ле­нің бірі. Иісі қазақтың өз тұсында аты шыққан белгілі қыз-келіншектері жетерлік. Көне тарих жүлгегіне көз салсақ, сақ, ғұн, түркі қағанаттары тұсында өмір сүрген, еліне қорған, басшы болған Томирис, Зарина секілді қолбасшы ханшайымдардың орны бір төбе. Әрине, оларды тек Алаштың сайыпқыран қыздары деуден аулақпыз. Олар көшпелі түркі жұртына ортақ тұлғалар.

Алаш тарихында мемлекет бас­­қармаса да, ру-тайпаларға басшылық жасаған, жасанған жауға ерлермен бірге шапқан, дау-дамайларға төрелік айтқан қыз-келіншектер жетерлік. Мәселен, жоңғар шапқыншылығы кезіндегі қазақтың бас сардары, ұлы қол­басшы Қара керей Қабанбай батырдың жары – Гауһар қыз. Гауһар Тоқтауылқызы – арғын Ма­лайсары батырдың туған қарындасы. Ол жастайынан құ­ра­­­­­лайды көзге атқан мерген, аса ақылды һәм ержүрек болып өсті. Елге жау тиген кезде ер­лер­­мен тізе қосып соғысты. Ол тарихта Қабанбай, қанжығалы Бөгенбай, Жасыбай батырлардың тобында талай мәрте жауға шапты. Түркістан шаһарының маңында болған атақты шайқаста Гауһар жау қолының қанша және қай ба­ғытқа бет түзегенін біліп, қа­зақ жасақтарына дер кезінде хабар берген. Соның арқасында қазақтар жоңғарларды жеңді. Қабанбай мен Гауһардың қызы – Назым да әке-шешесіне тартқан жаужүрек болып өскені тарихтан белгілі. Абылай хан бастаған қа­зақ қолдары Түр­­кістан мен Сыр бо­­йындағы шаһар­лар­ды азат ету кезінде талай мәрте ер­лік көр­­­сетіп, көзге түсті. Ол үшін Абы­лай хан алтыннан соққан белдігін сыйлапты деген де сөз бар.

Қазақтың батыр қыздары тек Гауһар мен Назым ғана емес. Ондап, жүздеп саналады. Солар­дың бірі – Бопай. Ол – Ресей басқыншылығына қарсы Ұлт-азаттық көтерілісті бастаған (1838 – 1847) қазақтың соңғы ханы Кенесарының қарындасы. Бопай Ке­несары жүргізген саясатқа бел­сенді араласты. Жасаққа қол­бас­­шылық жасады. Тек батыр ғана емес, қажет жерінде сөз та­­­уып кететін шешендігі де бар еді. Әрине, тізе берсек әр ке­зең­де Алаш баласы үшін жаумен тірескен батыр апаларымыз, ру-тайпаға көсемдік еткен ақылман апаларымыз көп. Өткен-кеткен тарихқа үңілсек, Домалақ ана, Қызай ана, Айша бибі, Қарашаш ана, Рәбиға Сұлтан бегім, т.б. болып кете береді. Осы жерде қазаққа бөтен емес, Сүз­ге сұлуды да айта кеткен жөн. Сі­бір хандығын, яғни, Көшім хандығын қазақтың бір бөлігі деп қарайтын болсақ, Сүзге ханым бізге бөтен болмайды. Ол жөнінде Уикипедияда мынадай дерек келтірілген:

Көрiктi, сұлу әйелiне арнап Көшiм хан Ертiстiң бойынан ағаштан Сүзге-Тұра қалашығын салдырған (қазiргi Ресейдегi Тобыл қаласының маңында). Қалашықты екi жағынан Ертiс өзенi, алдынан терең жыра қорғап тұрған. Жыра арқылы көпiр салынған. Көшiм хан жұма күнгi намаздан кейiн осында келетiн. Сүзге ханымның Сiбiр хандығы құлағаннан кейiнгi тағдыры әртүрлi айтылады.

Бiр аңыз бойынша ол 1598 жылы 20 тамызда Сiбiр хандығы күй­ре­ген күнi тұтқынға алынып, Көшiмнiң басқа әйелдерiмен, балаларымен бiрге Мәскеуге аттандырылған. Онда ол ертерек тұтқынға түсiп, орыс патшасына қызмет етiп жүрген Көшiм хан­ның жиенi Мұхаммедқұлға қо­сыл­ған. Басқа аңыз бойынша Сүзге хандық құлағаннан кейiн өз қалашығын бекiттiрiп, бiр ай­ға дейiн жауға берiлмей со­ғыс­­қан. Күш таусылғанда ол орыстарға «Шығып кетуге мүм­­кiндiк берсеңдер, қамалды сен­дер­ге тастаймыз» деген шарт қоя­­ды. Орыстар оған келiседi, бi­рақ Сүзгенiң қалуын талап ете­дi. Жауынгерлерiнiң өмiрiн сақтап қалу үшiн Сүзге бұл шартты қабылдайды. Қорғаушылар кемеге мiнiп, көзден ғайып болғанда, басқыншылар қалаға кiредi. Олар үлкен емен түбiнде жасаулы киiм киiп, қолына қанжар ұстаған Сүзгенiң өлi денесiне тап болады». Мұны ерлік демей не дейміз?! Кө­шімнің өзі шегініп кеткенде, қа­лада қалып, шағын жасақты бас­қарып, бір ай бойы жаумен кес­кілесуге кез келген еркектің ру­хы жете бермесі анық. Сүзге ха­ным от қарулы басқыншыға қарсы тұрды. Тіресті. Демек, Сүзге ханымның ныспысы жадымызда жаңғырып тұру үшін бүгінгі ұр­пақ бір іс-шара жасауы тиіс-ақ.

Сондай-ақ он тоғызыншы ға­сыр­­­дың ортасында Тарбағатай та­­уының теріскей тұсында қаптай отыр­ған найманның бір бөлігі –сыбан руына көсемдік еткен Сәлима ханымның аты еш жерде аталмайды. Бір рулы елге ширек ғасыр басшылық еткен Сәлима ханым Балқашқа келіп қыстап жатқан Кенесарыға көмек ретінде он бес түйеге артып азық-түлік, мініске деп үш үйір жылқы, жүз­дей аламан аттандырған. Бұл жөнінде қазір ешкім айтпайды, жазбайды.

Жалпы, ұзын сөздің тобықтай түйіні, аты аталғаны бар, аталмағаны бар, иісі қазақ үшін жан беріп, жан алысқан, қазақтың аман қалуына, мем­ле­кет болып бекуіне үлкен ең­бек сіңірген қыз-келіншектер жеткілікті. Неге солардың бәрін болмаса да, бірнешеуін іріктеп алып, елдің есінде қалатындай етіп дәріптемеске?! Неге қыр­ғыз­дар секілді мемлекеттік мара­паттардың бірнешеуін солардың атында шығармасқа?! Кім бөгет? Ат ауыздығымен су ішкен, ер етігімен су кешкен зар заманда ерлермен бірге жауға ұрандай шапқан Гауһар қыздың Құрманжаннан несі кем? Бұл да – бір ойланатын шаруа.

 

Сейсен ӘМІРБЕКҰЛЫ

 

Алдыңғы жазба«Құдай мен күйеуім куә»
Келесі жазбаЖОҒАРҒЫ СОТТАН ӘДІЛДІК ТАППАДЫҚ